22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

EL24

Lisää
04.02.2016 16:21 #30911 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa EL24

TM kirjoitti: ...
...
PS. Olisiko hyvä perustaa oma sääntökeskustelu osio tänne foorumille johon kaikki voivat tuoda mielipiteitään säännöistä ja mahdollisia parannus ehdotuksia, ei siis ainoastaan EL luokan vaan muutenkin sääntöasioista.



Pitkä sääntökeskusteluosio voi olla toisinaan hyvä toisinaan haastava kerätä sitten sieltä täältä koko ketjusta missä kommentissa mennään minkäkin asian kanssa.

Sinne vain rohkeesti tekemään omaa ketjua siitä asiasta mihin haluaa vaikuttaa, mieluiten omine topicceineen, niin pysyy yksi asiayhteys kivasti omana polkuna... :!:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2016 20:57 #30916 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa EL24
Moikka,

Pikkasen ollut työkiirettä, joten vähän myöhässä tulee vastauksia.

Kun EL X-12 konetta alettiin etsiä, oli ideana löytää kone, jonka jokainen harrastaja voi tilata haluamastaan kaupasta, eli ei sitoisi hankintaa suomen maahantuojaan tms. Näinpä esim. redfox putosi aika nopeasti pois ja cahoza pidettiin turhan kalliina.

Jäljelle olivat jäämässä siis Koford ja Proslot. Proslotin osalta itselleni oli yllätys, että samalla koodilla saat tilattua erinäköisiä moottoreita, joten kauppiaiden tarjoamat PSL-740 PRO moottorit eivät siis olleetkaan välttämättä kaikki samanlaisia. Ohessa proslotin sivulta ote:
*************
All motors come standard with our VIP can. If you want our SRS can add it to the part number
Note: All motors are standard with 38 degrees timing. If desired order timing of your choice. All motors include straightened can, soldered oilite, matched
magnets, goldust brushes, champion springs, aligned and honed brush hoods and are fully tested. All motors come standard with our Mega III magnets
except PS-743 unless you request our Mega II magnets. All armatures are produced with our M blank unless you request our Intruder blank. Add $14.00 for ball bearing motors.
*****************

Eli tuolla valolla siis Koford ohjautui ainoaksi vaihtoehdoksi vaikka Kale ja muut siitä varoitteli ja näistä asioista kyseltiin.

Tuota PSL-740PRO VIP moottoria olen myynyt porukoille TS-moottoriksi. En tiedä onko kuinkaa monta erilaista variaatiota tullut tuolla samalla koodilla. Täytyy tukkurilta kysyä vielä tarkempi speksi millä hän tilaa.

Itsekin heti uudella laudella harmittelin Kojon koneen valintaa, mutta turha rypistää enää, kun on jo housussa.

EL on kuitenkin opetteluluokka, jossa moottorin huoltoakin olisi hyvä opetelle, joten itse olisin vielä X-12 moottorin kannalla, mutta viisaammat päättäköön.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: ASR, TM

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2016 21:09 - 04.02.2016 22:06 #30917 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa EL24
Noniin päästiinhän sitä henkilökohtaisuuksiinkin, hyvä hyvä, internet-keskustelua taas parhaasta päästä.

Koska Esa Saarinen, esitän nyt 3(3, 5 tai 7 pointtia on ainota oikeet, muu on kerettiläistä) pointtia mitä kannattaisi harkita ennen kuin aletaan mitään hötkyilemään.

1. Ehdotan kerhojenvälisen sääntökokouksen pitämistä vaikkapa Eurosarja II:n yhteydessä, ellette koe että se heikentää sääntöihmisten diktatuuria. No heikentäähän se, eli ei käy.

2. Kerhoilla Tuomaksen ehdotusten mukaisesti kuulostellaan ja keskustellaan asiasta kerhoilla (meillä on harvinaisen vähän kesksteltavaa tiimin kanssa, palataanko Eurominivauhteihin vai ei) ja miksei vaikka nyt Lappeenrannassa -> sääntökokous Hyvinkään eurosarjassa.

3. Kaikki EL-24 luokkaan OSALLISTUVAT kaverit, joita tällä palstalla on kuultu, niin ovat olleet sitä mieltä, että ei kannata mennä mihinkään Lintueläin-moottoreihin. Keneltäköhän sitä kantsis kysyä, voin soittaa vaik Tamille, jos se vaik tietäis.

Itseänihän nämä säännöt eivät koske millään tavalla, vähemmän hommaa mulle ens vuodeks jos Kojosta luovutaan. Taitaa kyllä jäädä Lappeenranta viimeiseksi kisaksi Suomessa tälle vuodella, sen verran on motivaatio kotimaan kisoihin hakusessa tällä hetkellä.

Tiedän että mun ja Kalen mielipiteet kohtaa aiheessa aika hyvin. Kale on ollu n. 15 vuotta aktiivisesti mukana mekkaamassa junnuluokkia ja mulla nyt ei oo kuin se kymmenen vuotta siitä kun olen aloittanut EJ-24-luokassa ja sen jälkeen mekannut useampia ihmisiä EL-24-luokassa. Ihan oma häpeänne on jos ette meitä jaksa kuunnella. Ei oo paljon IA:n tai YS:n mekattavia näkynyt ko. luokassa, ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, hienoa työtä teette, mutta vain näin huomiona.

Nämä kaikki kun pystytte jättämään huomiotta niin hyvin menee.

Terkuin oma pullistelijanne, riippakivenne ja alituisesti aina väärässä oleva, Olli.

P.S Saa soitella tai vaik bännätä jos siltä tuntuu, Mä koodaan nyt C:tä ;-)

EDIT: Muokkailtu kiroitusviheitä pos.
Viimeksi muokattu: 04.02.2016 22:06 OPK.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: NikoS

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 05:19 - 05.02.2016 06:01 #30918 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24
Jokainen voi ajatuksella lukea tämän viestiketjun läpi ja miettiä pääkohdat:

-Mistä keskustelu alkoi ?
-Miksi Koford moottori pitäisi kasata osista ( syy )
-Mikä on EL KUSKIEN mielipide honaamisen sallimiseen.
-Miksi päättävät elimet ovat kieltämässä Koford moottoria
-Miten hyvin Mura moottori sääntö loppuaikoita toimi ( koska sitä kaiholla muistellaan )
-Miten se, että jotkut kokeneet koneen rakentajat osaavat kasata moottoreita osista, palvelee uusia harrastajia ?

Se, että minä ja Antti ei olla mekkaamassa ketään Eurosarjan kisoissa ei kai vaikuta näihin seikkoihin mitenkään ?

On aika monta urheilulajia, joissa säännöt päättää muut, kuin kilpailijat tai mekaanikot !

Noita asioita kannattaa pohtia, kun mietitte sääntöjä tulevaisuudelle !

Kaksi viimeistä kautta on kuitenki osoittanut, että ei säännöt ihan hanurista ole, koska kuskeja on ollut kohtuullisesti.

Ja edelleen: I Love You All

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 05.02.2016 06:01 Yly. Syy: lisätty ajatuksia
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 07:02 #30919 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa EL24
Tavoite on varmaan että EL-luokka on kiinnostava kuskien mielestä, eli nykykuskit tykkää ajaa ja uusia saadaan kiinnostumaan (siis nimenomaan uusia - tää on se pihvi). Ja tietty kohtuukustannuksin. Ihan herttisen yhdentekevää mitä ne koneet on jos noi edellä mainitut asiat täyttyy. Jos kansa tykkää niin asia kunnossa. Yksillä koneilla saadaan tasapuolisuutta, toisilla vauhtia. Ajatus on ollut että tuossa luokassa voi a) ajaa "valmiskoneilla" jolloin niiden eteen ei tarvitse hirveästi nähdä vaivaa jos ei halua (=helppoa) ja b) ajaa kireämmillä koneilla joita sitten joutuu vähän huoltamaankin (=vauhtia).

Moottoriurheilussa tekniikka on aina isossa osassa (tekniikka on niin herkkää pienillekin vaihteluille että 100% tasaväkistä kalustoa ei saa millään säännöillä). Sääntöjen tarkoitus lienee siis että varmistetaan että kaikille on selvää millä pelisäännöillä niitä leluja saa viritellä ja että se on tehtävissä "laillisesti" ilman kikkailuja. Sitä mitä ei voi valvoa, on aika turha mennä kieltämään. Pienempi paha on sallia kevyt viritys jos se on helposti kenen tahansa tehtävissä (esim. hoonaus) sen sijaan että pakotetaan keksimään porsaanreikä (takapintojen hionta) mikä on vain muutaman ekspertin saavutettavissa. Yksinkertaisuus kunniaan.

Mutta se pitää muistaa että EL-luokan on myös tarkoitus olla sisäänheittoluokka eli sen avulla "myydään lajia", eli saadaan uusia kuskeja/ (ehkä jopa) uusia kerhoja (!!!) mukaan kisatoimintaan. Silloin se että auto vedetään tehtaan paketista ja mennään suoraan radalle, on aika arvokas asia. Jos sillä voi järkevästi tulla kisaamaankin ilman viikkojen mekkausta niin sitten ollaan oikealla tiellä. Toki huippujätkillä on ja saakin olla parempi kalusto, kunhan luokka koetaan mielekkääksi. Ehkä EL on sitä jo nyt? Me ei vain osata myydä sitä?
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tuho Polttaja, OPK, Taiska, TM

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 08:46 #30921 : TM
Vastaus käyttäjältä TM aiheessa EL24
Valitettavasti remontti ja muuttokiireet pitävät huolen siitä että joudun jättämään Lappeenrannan suosiolla väliin. Kyselin kerhomme eurosarjaan ja sm kisoihin osallistuneilta EL kuskeilta tuosta moottoriasiasta, itseni jääväsin pois koska en aiemmin mainitusta syystä enää EL luokkaa aja.

EM ja EL luokkien ajaminen samalla moottorilla ei saanut kannatusta. Peruste tähän oli että vauhtiero luokkienvälillä säilyisi. Nykyinen Hawk/Koford sääntö koettiin miellyttävämmäksi kuin pelkillä Hawk koneilla ajaminen. Esiin tuotiin myös nykyisten EM kuskien tilanne. Ei välttämättä ole kovin motivoivaa siirtyä seuraavaan luokkaan jos mikään muu ei muutu kuin luokan nimi.

Henkilökohtaisena kommenttina heitän tähän että miksei voida sallia vaikka tuota Tomin ehdottamaa ProSlot moottoria uutena vaihtoehtona Hawkin ja Kofordin rinnalle EL luokaan jos tähän on tilausta? Hintaa ei ainakaan voi pitää pahana jos noita saa 30€ hintaan. Ennen tätä olisi tietenkin syytä tehdä testiä että varmistutaan siitä ettei samoja ongelmia tule kuin tuon Kofordin kanssa. Tomihan jo lupaili tuota testiä tehdä. Tuo moottori olisi sitten esivuonna sallittu jos se hyväksi osoittautuu? Uskallan väittää että jos tuo ProSlot on nopeampi kuin Hawk ja helpompi ajettava kuin Koford niin sillä laittaa Kofordin jo aika tiukoille jos vain muut asiat on kunnossa. Tuo hinta tuskin on kovin suuri este koska sama raha menee jo pelkästään esim. EM/EL ja TS luokkien ilmoittautumismaksuun jos molemmat luokat ajaa.

Kotirata ja malliautokisoissahan ajetaan suljetuilla moottoreilla eikä niissäkään kilpailuissa taideta tuskailla liiansuurien osallistujamäärien kanssa. Nykyään lapsille ja nuorille on tarjolla niin paljon harrastemahdollisuuksia että kilpailu harrastajista on kovaa. Omalukunsa viihde elektroniikka ja muut pelit ja vehkeet joiden hinnatkin ovat aivan eritasolla kuin esim. 90 luvulla (kiitos Kiinalaisten).

Yksi tekijä on kilpailuiden sivukustannukset. Kun lähtee perheen kanssa kisoihin satojenkilometrien päähän ja 1-2 yötä hotelissa plus syömiset ym. kulut niin ei sekään ihan ilmaista ole, kyllä siinä jollain voi olla harkinnan paikka. Onneksi nuo aluesarjat ovat saaneet tuulta purjeisiin ja sieltä saattaa aina joku saada kipinän lähteä muihinkin kisoihin.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 08:49 #30922 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa EL24
Otetaas taas pointit kehiin

1. Nyky EL-kuskit tuntuvat tykkäävän säännöstä, nou problem. Entäs uudet kuskit, siihen en osaa vastata, mutta koska meillä on tulut uusia kuskeja luokkaan, ja kuten Yly sanoi, että ei ne säännöt nytkään ihan hanurista ole.

2. EL-24 auton rakennusprosessissa suurin aikasyöppö on ehdottomasti runko ja se vaikuttaa kierrosaikaan kaikista eniten. Kuuden tunnin laittaminen aluksi muodottomaan peltiläpyskään kuulostaa mun mielestä aika paljon pahemmalta kuin joku 10 min homma moottorin huollon yhteydessä.

3. Rakentaminen ja virittäminen kuuluu moottoriurheiluun ja Kimmon sanoin 100% kalustoa on mahdoton saavuttaa.

Mun mielestä EL24 -luokka on tällä hetkellä ihan ok, jos sille jotain pitää tehdä, niin sallia vaikka pelkät tehdasmoottorit, tai tarkemmin sanottuna tehdaskannut, pääty kuiteskin on se mikä menee ensin rikki. Kannunhan voisi joku luokan ulkopuolinen henkilö merkata tai miksei vaikkapa maahantuojamme.

Ei taida varsinaisesti suoraan paketista saada EL-24 autoja?

-Olli
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TM

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 08:54 #30923 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa EL24
Kyllä tuo X25/ Hawk6- auto on mahdollista ostaa JK.lta valmiina.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 09:00 #30924 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa EL24
Joo, meinasi lähinnä tuota Koford -vaihtoehtoa.

Toisaalta uudelle harrastajalle en laittas Kojon konetta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 10:20 #30925 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa EL24
Sen verran tuosta Proslot vaihtoehdosta, että se perustuisi PS4002FK-moottoriin, jossa olisi paremmat päätyosat ja Proslotin Gold Dust hiilet.

Yleisesti noista sääntöehdotuksista, että niistä voi laittaa minulle viestiä, soittaa tai tulla juttelemaan kisapaikalle. Kaikki eivät kuitenkaan halua tuoda mielipiteitään julkisesti esille. Minun yhteystiedot löytyvät sääntökirjasta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 11:02 #30926 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24
Ennen kuin sallitte uusia koneita mihinkään rajoitettuun luokkaan, varsinkaan hinnan vuoksi, niin selvittäkää mitä se moottori OIKEASTI maksaa harrastajalle.

Virallisesti maahantuotuna, alvit, tullit ja maahantuojan myyntikate maksettuna !!!!

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 11:09 #30927 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa EL24
Siitä olen TM:n kerholaisten kanssa samaa mieltä, että EM:n ja EL:n välillä on oltava selvä nopeus ero !

Testailin Miron EL-autoa tiistai-iltana. On se ihan eri peli, kuin Hawk 7:lla varustettu auto ! Äänikin on jo ihan slottiauton vihellys !

Ajoin 3,34x ajan. Paras kierrosaika koskaan Hawk 7 autolla on jotain 3,5xx, paljon paremmissa olosuhteissa.

Mirolla oli vielä tuossa vaiheessa sika väljät laakerit rungossa, eli hyvillä laakereilla ja paremmalla pidolla on mahdollista ajaa 3,2 sek aikoja.

Mielestäni nopeus ero EM / EL on tällä hetkellä hyvä !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TM

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 11:12 - 05.02.2016 11:14 #30928 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa EL24
Tietysti hinta selvitetään tarkasti ja puhe olikin ns. listahinnoista, jolla valmistaja myy tuotteen. Kofordin M504A on listahinnaltaan $61.88 ja Neutron hinnastossa sama moottori on 74€. Samalla kaavalla Proslotin $30 moottori olisi 36€. Eli karkeasti puolet edullisemmat moottorista olisi kyse.
Viimeksi muokattu: 05.02.2016 11:14 tp.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TM

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • JoonasH
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
05.02.2016 13:16 #30931 : JoonasH
Vastaus käyttäjältä JoonasH aiheessa EL24
Terve
Olen Joonas Iisalmesta ja mielestäni ajotaidolla on enemmän merkitystä kuin pienellä moottorin nopeuserolla. Minun mielestäni säännöt pelittävät hyvin eikä niitä tarvitse muuttaa. EM ja EL luokkien nopeuserot ovat nykyisin hyvät.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2016 13:51 #30932 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa EL24
MOikka,

Tomi (aka Tommi) kirjoitti:

"Sen verran tuosta Proslot vaihtoehdosta, että se perustuisi PS4002FK-moottoriin, jossa olisi paremmat päätyosat ja Proslotin Gold Dust hiilet"

Eli tuoko olisi muokattu kone, jota saisi vain Proslotilta tilaamalla? Ei muista kaupoista suoraan?
En usko, että tuo minulle toimittava tukkuri kovin herkästi alkaa perustaaman uutta koodia noin 10 koneen vuositarvetta varteen. Voin tietysti olla väärässä, mutta simppelimmätkin jutut menee kuuroille korville. Miksi? Kun niillä on xxxkpl muitakin asiakkaita. Mutta kuten sanoin, ei ne moottorit tarvitse meidän kautta tulla.

Mieluummin katselisin moottoria, joka löytyy useammalta kauppiaalta samalla koodilla. Sitten vaikka ennemmin tuo PSL-740PRO johdannainen, josta rajataan esim SRS pois ja sallitaan käyttää tuo std 38asteinen loppuun. Sitten jäisi vielä magneettien rajaus (Mega 2/3) yms. Ei ole helppo tie tuokaan.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 1.410 sekuntia