- Vastaanotettu kiitos 0
Kokemuksia Nincon Porcshe GT 911:n painottamisesta
- Rolf_Moberg
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Less
Lisää
07.01.2004 16:59 #751
: Rolf_Moberg
Kokemuksia Nincon Porcshe GT 911:n painottamisesta kirjoittanut Rolf_Moberg
Nincon autoissa on hirmuisen voimakas magneetti, ilmoittavat kentänvoimakkuudeksi 1500G, mitä se sitten onkaan. Magneettikentän voiman yksikkö on SI-järjestelmässä Tesla. Ehkä tuo G on joku muu sitten. No, joka tapauksessa, otin magneetin pois molemmista autoista. Toisen etuakselin ja kääntyvän ohjaimen väliin liimasin 5g:n lyijypainon, toiseen autoon laitoin 10g:n lyijypainon samaan kohtaan.
5g:n punnuksella painotettu auto suistui helposti ulos kurvissa, (Nincon rata). Kiihtyvyydessä en huomannut eroa, enkä jarrutuksessakaan. Auto lähti helposti sivuluisuun ja oikeni usein kamalastakin sladista, koska edessä oli massaa.
10g:n punnuksella painotettu auto oli jo aivan erilainen. Käyttämäni 55-ohmista kaasutinta piti painaa ihan aavistuksen verran "normaalitilannetta" enemmän, että auto lähti ryömimään suoralla rataosuudella. Normaalisti auto liikahtaa, kun liipaisinta painaa noin millimetrin, nyt se ei ihan riittänyt. Kiihtyvyys oli kuitenkin silmämääräisesti arvioiden normaali. Tosiasiassahan se ei ole sama mikä ilman lisäpainoa. Massa on hitautta.
Kierrosaikoja en mitannut, koska kelloa ei ollut käytettävissä. Alkuperäiseen magneetilliseen autoon verrattuna kierrosajat ovat kuitenkin varmasti suurempia. Jarrutuksessa 10g:n eron huomasi selvästi. Magneetin massaksi arvoin 3g, joten todellisuudessa auton massa oli kasvanut 7g. Samalla massakeskipiste siirtyi jonkin verran edemmäksi. Hämmästyttävä oli tuo ero jarrutuksessa. Lisääntyneen massan huomasi selvästi pidentyneenä jarrutusmatkana. Edelleen jarruista oli hyötyä, eikä ajaminen mennyt tuon takia pilalle. Sivuiluisuun auto lähti tavallista helpommin. Maksimikehänopeudet olivat jonkin verran magneetillista autoa pienempiä.
Jarrutusmatkasta kommentti vielä. Ainakin noilla vakioilla hammasratasvälityksillä tuo noin 7g:n lisäys toi yllättävän paljon realismia mukaan. Jokainen, joka on Porschea ajanut "vakiona", tietää, että jarrutuksessa se pysähtyy melkein kuin seinään. Nyt hidastuvuuden näkee selvästi. Testirata oli tällä kertaa vain muutaman metrin ovaali. Lopulliset johtopäätökset tehdään pidemmällä radalla unohtamatta 15g:n punnuksenkaan kokeilua.
Rolf Moberg
5g:n punnuksella painotettu auto suistui helposti ulos kurvissa, (Nincon rata). Kiihtyvyydessä en huomannut eroa, enkä jarrutuksessakaan. Auto lähti helposti sivuluisuun ja oikeni usein kamalastakin sladista, koska edessä oli massaa.
10g:n punnuksella painotettu auto oli jo aivan erilainen. Käyttämäni 55-ohmista kaasutinta piti painaa ihan aavistuksen verran "normaalitilannetta" enemmän, että auto lähti ryömimään suoralla rataosuudella. Normaalisti auto liikahtaa, kun liipaisinta painaa noin millimetrin, nyt se ei ihan riittänyt. Kiihtyvyys oli kuitenkin silmämääräisesti arvioiden normaali. Tosiasiassahan se ei ole sama mikä ilman lisäpainoa. Massa on hitautta.
Kierrosaikoja en mitannut, koska kelloa ei ollut käytettävissä. Alkuperäiseen magneetilliseen autoon verrattuna kierrosajat ovat kuitenkin varmasti suurempia. Jarrutuksessa 10g:n eron huomasi selvästi. Magneetin massaksi arvoin 3g, joten todellisuudessa auton massa oli kasvanut 7g. Samalla massakeskipiste siirtyi jonkin verran edemmäksi. Hämmästyttävä oli tuo ero jarrutuksessa. Lisääntyneen massan huomasi selvästi pidentyneenä jarrutusmatkana. Edelleen jarruista oli hyötyä, eikä ajaminen mennyt tuon takia pilalle. Sivuiluisuun auto lähti tavallista helpommin. Maksimikehänopeudet olivat jonkin verran magneetillista autoa pienempiä.
Jarrutusmatkasta kommentti vielä. Ainakin noilla vakioilla hammasratasvälityksillä tuo noin 7g:n lisäys toi yllättävän paljon realismia mukaan. Jokainen, joka on Porschea ajanut "vakiona", tietää, että jarrutuksessa se pysähtyy melkein kuin seinään. Nyt hidastuvuuden näkee selvästi. Testirata oli tällä kertaa vain muutaman metrin ovaali. Lopulliset johtopäätökset tehdään pidemmällä radalla unohtamatta 15g:n punnuksenkaan kokeilua.
Rolf Moberg
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
07.01.2004 18:44 #752
: PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Magneetti vs. paino
Tuo jarrutusmatkan pidentyminen ei johdu pelkästään massan lisääntymisestä vaan pääosin magneetin tuoman "downforcen" (joka antaa paremman pidon jarruttaville takarenkaille sekä lisää myös aika paljon "kitkaa" taka-akselilla) katoamisesta. Helppo demonstroida ottamalla pelkästään magneetti pois lisäämättä painoa minnekään...
Magneetti "downforcellaan" myös tasaa uskomattoman paljon epäkeskoista taka-akseli/vanne/rengasyhdistelmää joka muutoin olisi pidoltaan heikko (=pätkivä kontakti rataan, pomputtaa) sekä kiihdytyksessä että jarrutuksessa.
Magneetti "downforcellaan" myös tasaa uskomattoman paljon epäkeskoista taka-akseli/vanne/rengasyhdistelmää joka muutoin olisi pidoltaan heikko (=pätkivä kontakti rataan, pomputtaa) sekä kiihdytyksessä että jarrutuksessa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Rolf_Moberg
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Less
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
07.01.2004 19:23 #754
: Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa jarrutukseen vaikuttavat tekijät
Jep, enpä tullut ajatelleeksi. Noin varmasti onkin. Ei tuota jarrutustehon muutosta muutaman gramman massanlisäys selitä. Ja ollakseni tarkka, jarrutustehoon ei massanlisäys vaikuta yhtään, teho on sama, mutta enemmän pitää tehdä työtä pysähdystä varten.
Nojoo. Pitänee kokeilla vielä niitä Nincon 750G:n magneetteja, jos niitä saa jostain. Samoin voi tietysti kokeilla nk "supermagneetteja", joita myyvät elektroniikan komponenttikauppiaat.
Rolf Moberg
Nojoo. Pitänee kokeilla vielä niitä Nincon 750G:n magneetteja, jos niitä saa jostain. Samoin voi tietysti kokeilla nk "supermagneetteja", joita myyvät elektroniikan komponenttikauppiaat.
Rolf Moberg
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.438 sekuntia