22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Liian vähän pitoa, vai mistä tärinä johtuu?

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
26.12.2003 21:25 #676 : Rolf_Moberg
Toinen Nincon Porsche-autoistani käyttäytyy omituisesti, jos tekee erittäin nopean kiihdytyksen. Rengas ikäänkuin sutii ja perä irtoaa radasta. Auto tärähtää pari kertaa ja ampaiseen sen jälkeen matkaan. Olen yrittänyt tutkia, ovatko renkaat epätasaisesti kuluneet, mutta mitään tällaista en ole havainnut. Rata on ollut reilun viikon käytössä, autoilla on ajettu todella paljon, ja uritus on kulunut kokonaan pois. Samalla on tietysti takarenkaan halkaisija pienentynyt huomattavasti. Voisiko tuo kontaktin häviäminen rataan johtua yksinkertaisesti siitä, että rengas on niin sileä, että se ei enää Nincon radalla pidä? Kun tämän ensimmäistä kertaa huomasin, säikähdin, että nyt ovat kaikki hammasrattaa palasina, niin kova ääni siitä tärisevästä autosta lähti :-)

Rolf Moberg

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.12.2003 08:50 #678 : PekkaN
tärinä johtunee voimansiirtolinjan resonoinnista, tuttu juttu Nincon autoissa erityisesti jos on NC2 moottori... koita seuraavia konsteja
- liimaa/teippaa moottori tiukasti paikalleen
- liimaa tai muutoin kiinnitä taka-akselin laakerit paikoilleen
- tarkista ettei laakereissa ole liian paljon välystä (= taka-akseli pomppii laakereissaan)
- taka-akseli suora?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
27.12.2003 20:51 #682 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa tärinä
Hyvinpä pistelit!

Vertailin kahta autoa, ja niinpä se oli, että tämän kiihdytyksessä tärisevän yksilön moottoripukki oli ilmeisesti kulunut, koska moottori liikkui puolisen milliä, kun sormella painoi. Pudotin moottorin ja pukin väliin muutaman tipan syanoakrylaattiliimaa. Aika likaista siellä oli, joten tuo pysyy niin kauan kuin pysyy. Ja tärinät loppuivat siihen.

Tekisi mieleni kysyä, että mikä auto on teknisesti kestävin, detaljeista ei niin väliä, mutta en kysy kummiskaan. Nämä ovat lähes uskontoon verrattavia asioita, ja niistä on yhtä monta miielipidettä kuin kysyjääkin.

Suurkiitos vastauksesta, tuo tärinä haittasi kilpa-ajossa, varsinkin jos joutui ajamaan tosissaan.
Rolf Moberg

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Epe
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
29.12.2003 00:07 #684 : Epe
Vastaus käyttäjältä Epe aiheessa Re: Liian vähän pitoa, vai mistä tärinä johtuu?
Monessa yhteydessä on tullut esiin moottorin ja taka-akseleiden laakereiden liimaaminen :shock: . Varmasti hyvä keino stabiloida ko. komponentit mutta eikö moinen operaatio tee autoista "kertakäyttöisiä" eli kun moottori tulee uransa päähän ( tai tekee muuten vaan mieli vaihtaa ) ja laakerit kulahtavat niitä ei saa irti kuin räjäyttämällä auton :cry: . Tai ainakin auton rakenne kärsii irroitus työssä........ilmeisesti liiman määrä ja laatu on myös ratkaisevassa asemassa :wink: .

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.12.2003 10:26 #687 : Kaitsu
Pikaliima on aika tuhoisaa. Kuumaliima on taas hyvä vaihtoehto, pitää kohtuullisesti ja voi vielä rakenteet purkaakin. Super epoksia olen myös käyttänyt ja vaikuttaa, että rakenteet saa purettua alustaa rikkomatta.

Taka-akselin kohdalla helpottaa kummasti jos siirtyy käyttämään ruuvikiinnitteisiä vanteita ja lautaspyöriä (esim. Slot.It). Laakerit voi liimata alustaan kunnolla, mutta palikoita pystyy kuitenkin vaihtamaan kätevästi.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.253 sekuntia