22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
22.12.2003 20:30 #643 : Rolf_Moberg
Huomenta!

Poikani omistaa GT MAX-autoradan, jonka pääasiallinen käyttäjä kylläkin itse olen. Siinä määrin tulee ajeltua, että renkaat kuluvat, ja tekisi mieli ostaa varastoon varagummeja.

Millainen ero käytännössä on a.o. renkailla? Pito? Kuluminen? Sivuttaispito? Vai onko pelkkä tyylikysymys? Alunperin noissa Porcheissa on uritetut gummit.

80505 4x TYRES 19x10 SOFT TREADED
80506 4x TYRES 19x10 SOFT SLICKS

Toinen kysymykseni koskee akselistoja.
Noissa Porsche 911:ssä on 49mm akselit. Joutuuko niitä uusimaan, eli kannattaako niitä ostaa samalla? Kahta eri mallia näkyy olevan kaupan:

80401 AXLE FRONT & REAR. 27z GEAR & BEARINGS 49mm
80403 AXLE FRONT & REAR. 24z GEAR & BEARINGS 49mm

Mitä nuo 27z ja 24z tarkoittavat?

Mitä muuta tilpehööriä kannattaa ostaa samalla kertaa. Olen uusi harrastaja. Viimeksi tuli ajeltua noin 20 vuotta sitten, mittakaava oli sama, mutta radan merkki joku jo manalaan mennyt.

Jos tiedätte Oulusta harrasajia tai kerhoja, ilmoitelkaa.
Rolf Moberg, Oulu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Epe
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
22.12.2003 22:52 #646 : Epe
Vastaus käyttäjältä Epe aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista

Rolf_Moberg kirjoitti: Mitä nuo 27z ja 24z tarkoittavat?


Amatööri olen itsekkin mutta veikkaisin että kyseessä on rattaiden hammasluku eli välityksistähän siinä on kyse. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • NASCARMAN
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
23.12.2003 07:08 #647 : NASCARMAN
Vastaus käyttäjältä NASCARMAN aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista

Rolf_Moberg kirjoitti: Huomenta!

Millainen ero käytännössä on a.o. renkailla? Pito? Kuluminen? Sivuttaispito? Vai onko pelkkä tyylikysymys? Alunperin noissa Porcheissa on uritetut gummit.

80505 4x TYRES 19x10 SOFT TREADED
80506 4x TYRES 19x10 SOFT SLICKS

Toinen kysymykseni koskee akselistoja.
Noissa Porsche 911:ssä on 49mm akselit. Joutuuko niitä uusimaan, eli kannattaako niitä ostaa samalla? Kahta eri mallia näkyy olevan kaupan:

80401 AXLE FRONT & REAR. 27z GEAR & BEARINGS 49mm
80403 AXLE FRONT & REAR. 24z GEAR & BEARINGS 49mm

Mitä nuo 27z ja 24z tarkoittavat?

Mitä muuta tilpehööriä kannattaa ostaa samalla kertaa. Rolf Moberg, Oulu


Moi!

Periaatteessa slick renkaassa on parempi pito. Radan pinnan karheudesta johtuen uritettu rengas saattaa joskus olla parempi. Tavallisessa "kotiajelussa" ei varmaankaan ole väliä kummalla tyypillä ajaa.

Taka-akseleita ei tarvitse uusia muuten kuin jos lautaspyörä tai laakerit ovat loppuun kuluneita. Kolareissa tapahtuneet akseleiden vääntymiset ovat asia erikseen. Nuo 24z ja 27z ovat tosiaankin lautaspyörän hammaslukuja. Mitä isompi luku sitä lyhyempi välitys.

Varaosiksi kannattaa hankkia edellisten lisäksi laahaimia, varaohjureita. Lisäksi öljyä liukulaakereihin ja sopivaa rasvaa (valkoinen vaseliini) vetopyörästöön. Laahaimien ja renkaiden puhdistukseen käy vaikkapa Lasol lasinpesuneste. Näillä eväillä pääsee jo pitkälle.

Hauskoja ajohetkiä ja oikein mukavaa Joulua :P

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
23.12.2003 14:21 #650 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
[size=75:3epyamvy]Nascarman kirjoitti:

Varaosiksi kannattaa hankkia edellisten lisäksi laahaimia, varaohjureita. Lisäksi öljyä liukulaakereihin ja sopivaa rasvaa (valkoinen vaseliini) vetopyörästöön. Laahaimien ja renkaiden puhdistukseen käy vaikkapa Lasol lasinpesuneste. Näillä eväillä pääsee jo pitkälle. [/size]

Noissa Nincon autoissani, Porsche 911 on jousitetut ohjurit. Yritikin kurkistella Nincon sivuilta, missä muissa autoissa on jousitettuja ohjureita, mutta huonostipa noita näkyi olevan, vai eikö sivu kerro kaikkea? Jos autossa on normalai ohjuri, voiko siihen vaihtaa silti jousitetun? Ja kysymys on nimenomaan Nincon autoista.

Mitä muita autoja olette käyttäneet Nincon radoilla alkuperäisten lisäksi? Entäs kilpailevien valmistajien kumiseokset? Miten ne toimivat Nincon radoilla?
Rolf Moberg[/quote]

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.12.2003 14:49 #651 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa NINCO osayhteensopivuus
Tere!

Käytännössä kaikissa uusissa NINCO autoissa, lukuunottamatta formuloita ja kartteja, on jousitettu ohjain. Voit vaihtaa jousitetun ohjaimen suoraan jousittamattoman tilalle. Pidän itse NINCO ohjaimesta sen verran paljon että vaihdan jousiohjaimen myös kaikkiin Carreran autoihin joilla ajan.

Olen käyttänyt NINCO radalla FLY, GBTrack, Scalextric, Proteus, Cartrix, Carrera, SCX ja AutoArt autoja. Kaikki toimii. Mielestäni Scalextricin kumiseos kului kaikkein nopeimmin kun taas Carreran kumeissa en ole havainnut suurempaa kulumista. Myös SCX ralliautojen kumeissa havaitsin rankan ajon jälkeen näkyvää kulumista. Rekka-autojen (FLY/GBTrack) kumeja en ole saanut juurikaan kulumaan. Riippuu kuinka paljon on magneettia autossa. Itse käytän vain pientä magneettia ja painoa keulalla.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
23.12.2003 19:47 #654 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa Nincon autoista
[size=75:r4snidez]Julius kirjoitti:

Käytännössä kaikissa uusissa NINCO autoissa, lukuunottamatta formuloita ja kartteja, on jousitettu ohjain. Voit vaihtaa jousitetun ohjaimen suoraan jousittamattoman tilalle. Pidän itse
[/size]

No tuohan kuulostaa järkevältä ja käytännölliseltä. Minulle nuo tuommoiset jousitetut ohjaimet ovat uutta. Mitä nyt lyhyen kokemuksen jälkeen voi sanoa, niiin näyttäisi tosiaan auto sietävän pieniä hyppyjäkin, ja silti kontakti säilyy ja auto pysyy radallaan.

Olen tuossa taivastellut, että lisää pitäisi rataa saada, ja vaihtelun vuoksi erilaisia autojakin. On nuo extension kitit hinnoiteltu hassusti. Eihän tuossa ole järkeä, että ostamalla kokonaan toisen radan, esim. jonkun kuusimetrisen, saa lisää rataa, vara-autot ja varaosia. Jos ostaa nuo autot irrallaan, ja extension kitin, saa puolet vähemmän rataa, mutta rahaa kuluu saman verran. No, elämä koostuu valinnoista ja tässä näyttää olevan yksi valinnan paikka.

Tietääkö kukaan foorumia seuraavista, onko Oulussa aktiivisia harrastajia tai jopa kerhoa?

Rolf Moberg

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.12.2003 14:12 #660 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Nincon autoista

"Rolf_Moberg kirjoitti: Tietääkö kukaan foorumia seuraavista, onko Oulussa aktiivisia harrastajia tai jopa kerhoa?

Rolf Moberg


Ei ole korviin juurikaan kantautunut tietoa harrastajista Oulun suunnalla. Baku (SSH:n sihteeri) voisi tarkistaa asian SSH:n jäsenrekisteristä. Josko siellä on joku?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Matti
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 14:55 #665 : Matti
Vastaus käyttäjältä Matti aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
Eräs järkevä laajennustapa on todellakin hommata uusi ratapaketti. Meille se tulli kyseeseen, kun piti saada erilliset virtalähteet kummallekin kaistalle. Samalla sijoituksella saa pari lisäautoa, varaohjaimet lisää suoria ja "normaalikaarteita".

Huomasin, että erilliset virransyötöt on todella tarpeen lasten kanssa ajettaessa, koska toisen ajaessa ulos (myös aikuistenkin) ei ehdi hiljentämään pysyäkseen radalla. Eli kaksi samanlaista virransyöttöpalasta, kummastakin toisen (eri) kaistan virransyöttöpiuhat poikki juuresta (juotettavsissa jälkeen päin) ja homma toimii hyvin. Voi olla myös aika varma, että kaksi NINCOn omaa poweria antavat noin samaa jännitettä (14,8 V ja 700 mA).

Pienemmissä NINCOpaketeissa kannattaa olla tarkkana autojen moottoreiden suhteen (haluaako NC-1:t vai NC-2:t).

/Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 17:18 #667 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa Nincon ratapaketeista
[size=75:ixkbhe5h]Matti kirjoitti:

kun piti saada erilliset virtalähteet kummallekin kaistalle. Samalla sijoituksella saa pari lisäautoa, varaohjaimet lisää suoria ja "normaalikaarteita".[/size]

[size=100:ixkbhe5h]Sepäse. En tiedä, ovatko nuo ohjaimet kulutustavaraa, mutta rataosille olisi käyttöä. Tuo viestisi loppuosa oli todellinen onnenpotku. Minä kun olin koko ajan ajatellut, että kahta muuntajaa käytettäessä täytyy käyttää sitä 10401-osaa, eli kaksoisvirtakiskoa. Siinähän on liitännä molemmiille radoille erikseen. Onko nyt niin, että toisesta virtakiskosta pystyy sitten ottamaan virran vielä kierroslaskurille/Pole Positioniille? Tuossahan olisi siinäkin mielessä ideaa, että virtapalat voinee sijoittaa ihan mihin tahansa. Tällöin ei tule sitä ongelmaa, että kookkaat ajajat eivät kunnolla mahdu yhteisen virtakiskon äärelle?[/size]

[size=75:ixkbhe5h]virransyöttöpiuhat poikki juuresta (juotettavsissa jälkeen päin) ja homma toimii hyvin. Voi olla myös aika varma, että kaksi NINCOn omaa poweria antavat noin samaa jännitettä
[/size]

[size=100:ixkbhe5h]Johdotko ovat selvästi esillä siinä punaisten muovilevyjen takana? Eivät ole valettu mihinkään muoviin? En ole vielä avannut, kun ei ole ajankohtaista. Tuo vinkki, jos sen oikein ymmärsin on hyvä. Miksi en itse tuota hoksannut?[/size]

[size=75:ixkbhe5h]Pienemmissä NINCOpaketeissa kannattaa olla tarkkana autojen moottoreiden suhteen (haluaako NC-1:t vai NC-2:t).
[/size]

Ne autot, joissa on NC-1 ovat ilmeisesti magneetittomia? En ole semmoisella ajanut, mitä nyt kokeilin Porschesta ottaa magneetin pois. Kamala kokemus, pienelläkin nopeudella auto pyöri ulos. Minulla ei ollut sopivaa painoa laittaa etuakselin viereen, enkä jaksanut ruveta tutkimaan sopivaa painoa kokeelliisesti vielä.

Onko tätä foorumia muuten koskaan mainostettu alt.hobbies.slotcars- tai sfnet.harrastus.pienoismallit-ryhmissä?

Rolf Moberg
Oulu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Matti
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 18:28 #668 : Matti
Vastaus käyttäjältä Matti aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
Aivan, virransyöttöpalan saa auki ristipääruuveista, ja piuhat ovat aivan paljaina. Piuhat poikki kaistanpuoleisesta päästä ja suojaten. Meillä on tosiaankin Pole Position aina jommassa kummassa virtapalassa, ei väliä.

Sitten hommasin vielä 3m (tai olikohan 2m) kuulokejatkojohdot kierteisinä, menee suoraan NINCOn pikkuliittimiin ja hinta oli tosi halpa. Niitä saa varmaankin Biltemasta ja Clas Ohlsonilta ym.

Meillä on ollut sekä Golfeja että Formuloita NC-1:nä, kaikissa on ollut 750 Gaussin magneetit. Toimivat hyvin pikkumagneeteilla, mutta mikäli haluaa päivittää moottorin NC-2 tyyppiseen, voi magneettien tehoakin kasvattaa 1500 Gaussiseen. NC-1:n kanssa pieni vaara isolla magneetilla on, että moottori ei jaksa vaan "palaa" paikallaan.

NINCOn etulaahaimista muuten sen verran, että huomasin Friisilän radalla ollessamme, että Scalextricin (eritoten classic) radassa NINCOn laahaimissa on noin 0,4 mm liikaa syvyyttä (Scale 5,0mm NINCO 5,4 mm). Dremelille töitä...

/Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Jartsu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 18:50 #669 : Jartsu
Vastaus käyttäjältä Jartsu aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
Heips!

Matti kirjoitti: Aivan, virransyöttöpalan saa auki ristipääruuveista, ja piuhat ovat aivan paljaina. Piuhat poikki kaistanpuoleisesta päästä ja suojaten. Meillä on tosiaankin Pole Position aina jommassa kummassa virtapalassa, ei väliä.
/Matti


Jaa, itse olen laittanut yksinkertaisesti toiseen virransyöttöpalaan toisen muuntajan
ja toisen kahvan sekä toiseen palaan toiset muutajan ja kahvan,
kahvat eri kaistoille tietty. Homma tuntuu toimivan ihan ok,
eikä mitään johtoja tarvitse katkoa. Vai olenko taas ymmärtänyt jotain
väärin?.

Se on kyllä varmaan, että kannattaa hankkia toinen kokonainen paketti
jos rataa meinaa laajentaa, erikseen ostettuina autot, laajennuspaketit, yms.
tulee todella kalliiksi. Tietysti maailmalta saisi kokonaisia pakettejakin
huomattavasti edullisemmin, löytyisikö täältä porukkaa kimppaostoon?.
Itselläni on 2 Nincon DTM pakettia, niissä on jo kivasti erilaisia kaarteita.

t. Jartsu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 19:18 #670 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa virransyöttö Nincossa
[size=75:4xtca82l]Jaa, itse olen laittanut yksinkertaisesti toiseen virransyöttöpalaan toisen muuntajan
ja toisen kahvan sekä toiseen palaan toiset muutajan ja kahvan,
kahvat eri kaistoille tietty. Homma tuntuu toimivan ihan ok,
eikä mitään johtoja tarvitse katkoa. Vai olenko taas ymmärtänyt jotain
väärin?. [/size][size=75:4xtca82l]

Olisiko siinä erona toiseen esitettyyn kytkentään nyt se, että ilmeisesti sinulla on muuntajat kytketty rinnan samaan kuormaan (=radoille). Matin esittämässä tavassa molemmilla muuntajilla on oma kuorma. Toisessa muuntajassa toinen rata, toisessa toinen. Kierroslaskuri tulee tietysti lisäkuormaksi jommallekummalle muuntajalle. Matin kytkentä on ilmeisestikin parempi, koska siinä toinen kaasutin ei vaikuta toisen kaasuttimen virransaantiin yhtään.

Rolf Moberg

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.12.2003 19:54 #671 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
Noihin virtalähdeasioihin voisi ottaa yleisellä tasolla kantaa seuraavasti. Käytäntö on osoittanut aika selkeästi sen, että kun virtalähteessä on vain riittävästi tehoa (VA) niin yhdellä virtalähteellä voi syöttää ongelmitta vaikka kahdeksaa uraa. En tiedä paljonko Nincon powereissa on tehoa, mutta aivan liian vähän sitä on jos toisen auton suistuminen vaikuttaa oleellisesti toisen kulkuun.

En myöskään tiedä kuinka tasalaatuisia Nincon powerit ovat. Scalextricin vehkeissä on ainakin eroja ja samoilla merkinnöilläkin varustetuissa powereissa voi olla melkoisia eroja käytännössä. Homma ei välttämättä mene parempaan suuntaan erillisillä powereilla jos näiden välillä on selkeä ero.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Rolf_Moberg
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.12.2003 20:40 #672 : Rolf_Moberg
Vastaus käyttäjältä Rolf_Moberg aiheessa Re: Kysymyksiä Nincon autoista ja varusteista
Sana oleellisesti lienee liioittelua, mutta olen havainnut ulosajon tapahtuvan usein silloin, kun toinen ajaa ensin ulos. Varsinkin, jos itse on mutkassa.

Minulla on tuossa pöydällä virtalähde, josta lähtee 30A virtaa, jännite on säädettävissä. Eli tuolla yhdellä pärjäisi oikein mainiosti, jos vain jaksaisi kolme-neljä metriä katkaista kaapelia ja tinata DC-jakin kaapelin päähän.

Jotenkin vain on tullut varovaiseksi sähkön kanssa. Tuossa virtalähteessä riittää potkua vaikka 100:n radan sähköistykseen. Eipä kummiskaan viitsi käyttää: mahdollisissa vikatilanteissa vahingot ovat suuremmat, jos tehoa on tarjolla mahdottomasti. 3A:n sulake voisi tietysti olla ratkaisu. Jos hankin toisen ratapaketin, toinen virtalähde tulee kummiskin siinä mukana, joten sama käyttää sitä.

Rolf Moberg
Oulu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Jartsu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
26.12.2003 08:26 #673 : Jartsu
Vastaus käyttäjältä Jartsu aiheessa Re: virransyöttö Nincossa

Rolf_Moberg kirjoitti: [size=75:3jzn47rh]Jaa, itse olen laittanut yksinkertaisesti toiseen virransyöttöpalaan toisen muuntajan
ja toisen kahvan sekä toiseen palaan toiset muutajan ja kahvan,
kahvat eri kaistoille tietty. Homma tuntuu toimivan ihan ok,
eikä mitään johtoja tarvitse katkoa. Vai olenko taas ymmärtänyt jotain
väärin?. [/size][size=75:3jzn47rh]

Olisiko siinä erona toiseen esitettyyn kytkentään nyt se, että ilmeisesti sinulla on muuntajat kytketty rinnan samaan kuormaan (=radoille). Matin esittämässä tavassa molemmilla muuntajilla on oma kuorma. Toisessa muuntajassa toinen rata, toisessa toinen. Kierroslaskuri tulee tietysti lisäkuormaksi jommallekummalle muuntajalle. Matin kytkentä on ilmeisestikin parempi, koska siinä toinen kaasutin ei vaikuta toisen kaasuttimen virransaantiin yhtään.

Rolf Moberg


En kyllä ymmärrä miten muutajat voisivat olla minulla rinnakkain,
kun ne ovat kuitenkin eri virransyöttäpaloissa. Virransyöttöpalojen välillä
on vain normaalit kaistat, eihän silloin ole mitään mikä yhdistäisi syötön?.
En tosin ole asiaa koskaan mittarilla tutkinut eli pitää varmaan testata
juttu, kun pääsen taas radan ääreen.

t. Jartsu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.397 sekuntia