- Vastaanotettu kiitos 0
Vinkkejä kaivattaisiin
- Saab
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Moottorit: Jos haluaa viritysmoottorin (eli ei alkuperäisiä Scalen moottoreita), mistä kannattaa tilata?? Mistä tietää sopiiko mikäkin moottori Scalextricin autoon??
Kannattako tilata netin kautta?? Saako jostakin liikkeistä Suomesta?? Kokemuksia? Vinkkejä??
Magneetit: Onko järkevää ostaa kalliita alkuperäisiä magneetteja vai tilata esim. täällä mainittu Bebekin magneetti?? Ovatko nämä bebekin magneetit oikeankokoisia Scalextricin autoihin??
Auton kokoaminen: Eli onko kokemuksia Scalextric-auton kokoamisesta itse?? Esim. Hornbyn kori ja siihen moottori; onko järkevää vai kannattako ostaa ihan koko paketti valmiina??
Olen todella aloittelija tässä touhussa joten kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista ja kokemuksista.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- -SPF-
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Muutamia vastauksia kysymyksiin.
Cartrix moottoreita, varaosia sekä autoja saa Suomesta.Moottorit: Jos haluaa viritysmoottorin (eli ei alkuperäisiä Scalen moottoreita), mistä kannattaa tilata?? Mistä tietää sopiiko mikäkin moottori Scalextricin autoon??
Ilmeisesti olet etsimässä Mabuchi (18000rpm, 80g/cm) moottorille korvaavaa, joten kokonsa puolesta Cartrix moottoreista sopii TX-1 (13000rpm, 65g/cm) FX Sport (17000rpm, 120g/cm), X-perimental (20000rpm, 130g/cm), TZ Race (26000rpm, 160g/cm). Moottorin sopivuus riippuu ko autosta. Voin tarvittaessa auttaa asiassa.
Cartrix magneetti (16x6x3mm) on erittäin tehokas ja kokonsa puolesta kohtalaisen helppo saada autoon. FinCup:n F1 luokan kuskeista lähes kaikki käyttää Cartrix:n magneettia.Magneetit: Onko järkevää ostaa kalliita alkuperäisiä magneetteja vai tilata esim. täällä mainittu Bebekin magneetti??
Monet Cartrix varaosat ovat soveltuvia niin Scalextric kuin muihin merkkeihinkin.
Auton kokoaminen on hauskaa ja erilaista kuin valmiin auton ostaminen.
Jos haluaa nähdä vaivaa enemmän suosittelen. Tämän harrastuksen yksi suola on rakentelu. Revell Easy Kit ja muista pienoismalli -sarjoista on rakennettu autorata-autoja hyvällä menestyksellä.
SPF edustaa Cartrix merkkiä harrastaja ystävällisin hinnoin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Saab
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0

Vielä tällainen kysymys juolahti mieleeni: Tuo moottorin kierrosluvun perässä oleva vääntöluku esim "80g/cm", mitä se oikeastaan tarkoittaa??
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- -SPF-
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mitä isompi lukuarvo :arrow: enemmän vääntöä.
Moottoriesta ja niiden "henkimaailmasta" on täällä kirjoiteltu varsin värikkäästikkin. :shock:
Esimerkkinä :arrow: being.miina.com/~scalex00/viewtopic.php?t=117
Kannattaa selata juttuja ja moottoriestahan löytyy netistä varsin hyvin tietoa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Saab kirjoitti: Moottorit: Jos haluaa viritysmoottorin (eli ei alkuperäisiä Scalen moottoreita), mistä kannattaa tilata??
Jos netin kautta tilaaminen ei tunnu hankalalta niin Pendle Slot Racing Englannista on jo tässäkin foorumissa usein hyväksi havaittu.
Mistä tietää sopiiko mikäkin moottori Scalextricin autoon??
Kaikissa nyky-Scalextriceissa on ns. Mabuchi 'S' -kannuinen moottori jossa veto tapahtuu moottorin hiilipäädyn (se valkoinen muovimötikkä moottorin toisessa päässä) puolelta. Markkinoilla on myös Mabuchi 'S' -tyyppisiä mosia joissa veto on kannun puolelta. Sellaista on turha ostaa.
Jos et halua tehdä muutoksia alustaan vaan vaihtaa vain kireämmän moottorin tilalle niin tässä vaihtoehtoja:
-Slot.It V12, useita eri versioita joiden kunkin suorituskyky on selkeästi yli vakiomoottorin. Varsin suosittu Fin Cupin kovimmissa luokissa (GT & F1).
- Proslot Evo 2. Hiukan nopeampi kuin vakio Scale. Sopii ainakin Scalen sidewinder (moottori poikittain) -alustoihin suoraan. Tarvitset kuitenkin sopivan pinjonin.
- Oz Race Mabuchi T & V. Jostain syystä ei paljon käytössä Fin cupissa.
- Scaleauto SC-06 & -07. Paperilla kovat suoritusarvot, mutta ei ole (vielä) näkynyt paljon Fin Cupissa. Mulla ei käytännön kokemuksia.
Pendlen sivuilla on selkeästi mainittu millä koodilla varustettu versio sopii mihinkäkin merkkiin.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.