- Vastaanotettu kiitos 0
Neljä tasaista äfykköstä?
- spaceben
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Carreralla, Nincolla ja Scalella näyttäisi olevan mallistoa, vaan taitavat eri mallit olla eri vuosilta = epätasaisia?
nimim. yllärikisa synttäreille
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Suurimmalla todennäköisyydellä samanlaiset kilpapelit saat ostamalla neljä saman valmistajan autoa. Tällöinkään kilpurit eivät ole samanlaisia. Autorata-auto on massatuote ja laatuvaihtelu ilmenee eri nopeuksisina autoina.
Toinen vaihtoehto on ostaa neljä formulaa ja virittää ne samannopeuksisiksi.
Itselläni on myynnissä
Scalextric F1 Toyota Mika Salo
SCX F1 McLaren Mika Häkkinen
NINCO F1 Arrows
Prkl kaikki eri merkkisiä
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Scalextricin formuloissa on keskenään hiukan eroja. Kellotin Nokwoodissa joulukuussa -03 Scalen Box Standard -formuloita (kaikki siis viimeisintä versiota); paras kierrosaika:
Williams FW23: 7,68 s
Toyota TF102: 7,91 s
McLaren MP4-16: 8,24 s
Ottaen huomioon, että autojen tekniikan pitäisi olla identtinen niin erot olivat yllätävän suuret. Mielestäni ero johtuu magneettipidosta. Mitä matalammalla magneetti sen parempi kierrosaika. Eli autojen eroja pystyy tasoittamaan hiomalla esim. takarenkaita pienemmiksi hitaammista autoista.
Scalen Renault ei ehtinyt testiin mukaan. Siinähän on hiukan erilainen magneetti.
Uskoisin, että SCX:n formulat ovat keskenään tasaväkisempiä suoraan paketista sillä niissä on kaikissa scalen magneettia tehokkaampi säädettävä magneetti. Saatavilla on Jaguar, Minardi, Williams ja McLaren. Tulossa on Jordan. SCX on tosin laadultaan ja viimeistelyltään Scalea huonompi.
Nincon ja Carreran malleista en osaa juurikaan sanoa.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- spaceben
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- sjö
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
McLaren MP4-16: 5,5 s (molemmilla kaistoilla)
Williams FW23: 5,7 s (molemmilla kaistoilla)
eli 0,2 s eroa. Williams täriseekin käsituntumalla enemmän ja sutii radalla. (Eli ajat juuri päinvastoin kuin Kaitsun nopustestissä). Tässä vielä pääsee hyviin kapinoihin kun hitaampi kuski ajaa mäkkärillä.
Mutta sitten jäin ällikällä kun laitoin ekaa kertaa Ford GT 40:t samalle radalle.
Gulf: 5,3 s ja 5,4 s
MKII: 5,8 s ja 6,0 s
Ford GT (Gulf) siis peittoaa formulat päivän harjoittelulla :shock: , kun taas formuloilla on tullut treenattu muutama kuukausi, onkohan nopeusjärjestys normaali
: Homman nimi on kuitenkin se, että kun nostaa takapyörät ilmaan niin Gulfin tietää käyvän vain äänen perusteella, autossa ei tunnu mitään vaikka kuinka vatkaisi kaasun kanssa. Samoin radalla, auto pysyy liimattuna rataan eikä sudi missään, kiihtyy suoralla formuloitakin paremmin 3-4 ensimmäistä metriä, vasta sitten formulat tulee ohi. Ford GT MKII (samasta paketista) on sitten ihan eri maata, se tärisee kuin märkä koira, eikä pitoa löydy mutkaantulojarrutuksessa eikä mutkassa. Eli autojen nopeusero paketista otettuna on sitä luokkaa että kisaaminen ei onnistu kuin paljon ajaneen ja aloittelijan välillä. Formuloissa nopeusero oli myös alussa suurempi, mutta hammaspyörien ja laakereiden vaihtaminen ja ajaminen on tasoittanut tilannetta.Oma arvioni ja kokemukseni on siis, että laatu vaihtelee suuresti ja vaikka ostaisi kaupasta kaksi samanlaista autoa, niin nopeusero voi olla 10%.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Se, että GT40:set ovat F1:siä nopeampia on kieltämättä aika epärealistista. Mutta otapa Scalen Camaro Z28 ja Boss Mustang niin eipä taida pärjätä enää GT:kään... eli vielä epärealistisemmaksi menee.
Joo ja otetaan sitten magneetti pois ja lähdetään kisaamaan Scaletricin 60-luvun Power Sledge -formulaa vastaan. Ei ole nykyautoilla ilman magneettia mitään jakoa... Hassua kieltämättä kun Mäkin Kimi Räikkönen ottaa kunnolla turpaansa John Surteesilta ja hänen 64' Ferrariltaan :lol:
Joskus toivoisin, että nykyvalmistajat käyttäisivät tuotekehityspanoksia myös ajo-ominaisuuksien kehittelyyn eikä vain uuden tampopainatuksen miettimiseen. Myönnetään toki, että on valmistajia (esim. Ninco ja Fly) joiden autot ovat ilman magneettiakin kohtuullisen hyviä. Mutta on näidenkin ero 60-luvun riehneisiin melkoisen pieni.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- sjö
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Kurtti
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Suora taka-akseli, suorat vanteet ja sorvatut renkaat vähentävät tärinää.
Näkyy kierrosajassa sekuntti luokkaa. Ja ajettavuus paranee.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- sjö
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Gulf: 5,3 s
MKII: 5,5 s
,eli kisaaminenkin jo onnistuu jos kuskeilla on pieni ajotaitoero. Mutta jos haluaa saada autot täysin tasaväkisiksi niin jotain olisi yhä tehtävä. Takapyörät ilmaan nostaen Gulf pitää vain sähkömoottorin ääntä ja MKII myös kovempaa epätasaisempaa ääntä, muttei enää tärise kuten aiemmin. Seuraavaksi sitten kokeilen vaihtaa akselit autosta toiseen ja katson vaikutuksen. Vai onko parempia/tarkempia keinoja selvittää onko akselissa heittoa?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- spaceben
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- sjö
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Norrit
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.