22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Neljä tasaista äfykköstä?

  • spaceben
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
05.08.2004 13:03 #1462 : spaceben
Neljä tasaista äfykköstä? kirjoittanut spaceben
Mistä löytäisin neljä tasavahvaa, erimallista F1-autoa (uudehkoja malleja). Paino sanalla tasavahvaa. Onko kokemuksia?

Carreralla, Nincolla ja Scalella näyttäisi olevan mallistoa, vaan taitavat eri mallit olla eri vuosilta = epätasaisia?

nimim. yllärikisa synttäreille

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.08.2004 14:36 #1463 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Tasavahvat F1 kköset
Tervehdys!

Suurimmalla todennäköisyydellä samanlaiset kilpapelit saat ostamalla neljä saman valmistajan autoa. Tällöinkään kilpurit eivät ole samanlaisia. Autorata-auto on massatuote ja laatuvaihtelu ilmenee eri nopeuksisina autoina.

Toinen vaihtoehto on ostaa neljä formulaa ja virittää ne samannopeuksisiksi.

Itselläni on myynnissä
Scalextric F1 Toyota Mika Salo
SCX F1 McLaren Mika Häkkinen
NINCO F1 Arrows

Prkl kaikki eri merkkisiä :(

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.08.2004 15:30 #1464 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Helpoimmalla pääset tosiaan ostamalla 4 saman valmistajan autoa.

Scalextricin formuloissa on keskenään hiukan eroja. Kellotin Nokwoodissa joulukuussa -03 Scalen Box Standard -formuloita (kaikki siis viimeisintä versiota); paras kierrosaika:

Williams FW23: 7,68 s
Toyota TF102: 7,91 s
McLaren MP4-16: 8,24 s

Ottaen huomioon, että autojen tekniikan pitäisi olla identtinen niin erot olivat yllätävän suuret. Mielestäni ero johtuu magneettipidosta. Mitä matalammalla magneetti sen parempi kierrosaika. Eli autojen eroja pystyy tasoittamaan hiomalla esim. takarenkaita pienemmiksi hitaammista autoista.

Scalen Renault ei ehtinyt testiin mukaan. Siinähän on hiukan erilainen magneetti.


Uskoisin, että SCX:n formulat ovat keskenään tasaväkisempiä suoraan paketista sillä niissä on kaikissa scalen magneettia tehokkaampi säädettävä magneetti. Saatavilla on Jaguar, Minardi, Williams ja McLaren. Tulossa on Jordan. SCX on tosin laadultaan ja viimeistelyltään Scalea huonompi.

Nincon ja Carreran malleista en osaa juurikaan sanoa.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • spaceben
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
09.08.2004 18:07 #1476 : spaceben
Vastaus käyttäjältä spaceben aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että saman valmistajan vempeleet ovat ainakin periaatteessa lähellä toisiaan. Eli Scalelta näyttäisi löytyvän asianelikko mutta lieneekö tuo Renault (ei vielä kuulemma maassa -Tietonikkarista kysyin tänään) noita muita räväkämpi peli? Ainakin garagen ja illun testit ovat muistaakseni sitä kovin nopeaksi kehuneet. Ja vielä pikkujuttu: Pendleltäkö olette vehkeitä tilailleet? Meilläpäin on tilattu jotain slot32:sta, Saksa muistaakseni takkuili hiukan (en tilannut itse) mutta Brittikonttori toimi ok.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
13.08.2004 11:15 #1498 : Petteri
Vastaus käyttäjältä Petteri aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Kyllä tuo Rellu on meidän kisoissa ollut aika ylivoimainen suoraan laatikosta otettuna... Syynä lieneisi ohjuri eikä niinkään magneetti!



Petteri

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • sjö
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.08.2004 06:23 #1508 : sjö
Vastaus käyttäjältä sjö aiheessa Made in China
Laadun vaihtelu on suurta ainakin "Made in China" -leimatuilla Scalectrixin autoilla. Formulat suoraan samasta paketista omalla radallani:

McLaren MP4-16: 5,5 s (molemmilla kaistoilla)
Williams FW23: 5,7 s (molemmilla kaistoilla)

eli 0,2 s eroa. Williams täriseekin käsituntumalla enemmän ja sutii radalla. (Eli ajat juuri päinvastoin kuin Kaitsun nopustestissä). Tässä vielä pääsee hyviin kapinoihin kun hitaampi kuski ajaa mäkkärillä.

Mutta sitten jäin ällikällä kun laitoin ekaa kertaa Ford GT 40:t samalle radalle.

Gulf: 5,3 s ja 5,4 s
MKII: 5,8 s ja 6,0 s

Ford GT (Gulf) siis peittoaa formulat päivän harjoittelulla :shock: , kun taas formuloilla on tullut treenattu muutama kuukausi, onkohan nopeusjärjestys normaali :?: Homman nimi on kuitenkin se, että kun nostaa takapyörät ilmaan niin Gulfin tietää käyvän vain äänen perusteella, autossa ei tunnu mitään vaikka kuinka vatkaisi kaasun kanssa. Samoin radalla, auto pysyy liimattuna rataan eikä sudi missään, kiihtyy suoralla formuloitakin paremmin 3-4 ensimmäistä metriä, vasta sitten formulat tulee ohi. Ford GT MKII (samasta paketista) on sitten ihan eri maata, se tärisee kuin märkä koira, eikä pitoa löydy mutkaantulojarrutuksessa eikä mutkassa. Eli autojen nopeusero paketista otettuna on sitä luokkaa että kisaaminen ei onnistu kuin paljon ajaneen ja aloittelijan välillä. Formuloissa nopeusero oli myös alussa suurempi, mutta hammaspyörien ja laakereiden vaihtaminen ja ajaminen on tasoittanut tilannetta.

Oma arvioni ja kokemukseni on siis, että laatu vaihtelee suuresti ja vaikka ostaisi kaupasta kaksi samanlaista autoa, niin nopeusero voi olla 10%.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.08.2004 07:09 #1509 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Kyllä tosiaan tuntuu olevan suorituskyvyssä eroja. Luulisi, että magneettiaikakaudella vehkeet olisi tasaväkisiä.

Se, että GT40:set ovat F1:siä nopeampia on kieltämättä aika epärealistista. Mutta otapa Scalen Camaro Z28 ja Boss Mustang niin eipä taida pärjätä enää GT:kään... eli vielä epärealistisemmaksi menee.

Joo ja otetaan sitten magneetti pois ja lähdetään kisaamaan Scaletricin 60-luvun Power Sledge -formulaa vastaan. Ei ole nykyautoilla ilman magneettia mitään jakoa... Hassua kieltämättä kun Mäkin Kimi Räikkönen ottaa kunnolla turpaansa John Surteesilta ja hänen 64' Ferrariltaan :lol:

Joskus toivoisin, että nykyvalmistajat käyttäisivät tuotekehityspanoksia myös ajo-ominaisuuksien kehittelyyn eikä vain uuden tampopainatuksen miettimiseen. Myönnetään toki, että on valmistajia (esim. Ninco ja Fly) joiden autot ovat ilman magneettiakin kohtuullisen hyviä. Mutta on näidenkin ero 60-luvun riehneisiin melkoisen pieni.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • sjö
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
24.08.2004 07:56 #1521 : sjö
Vastaus käyttäjältä sjö aiheessa Magneetti kääntämällä lisää vauhtia
Rasvattuani rattaat ja vaihdettuani taka-akselin laakerit tärinä autosta ei vähentynyt yhtään. Seuraavaksi vertailin autoja ratapalalla, jota kääntelin ja kallistelin. Huomasin että Gulfin magneettipito oli kovempi! Magneetit kuitenkin näyttivät olevan yhtä kaukana radasta. Kun en keksinyt mitään muutakaan niin käänsin MKII:n magneetin ylösalaisin ja IHME TAPAHTUI, ajat putosivat 5,6 s tasolle. Auto pysyi radalla selkeästi paremmin, mutta tärisi yhä suoralla ja piti kovaa ääntä. Nyt kuitenkin päätin kääntää myös Gulfin magneetin jolloin kierrosajat huonontuivat +0,4 s. Päätelmä Magneetin kääntäminen vaikutti siis 6-8% kierrosajoissa. Magneetissa ei ole mitään merkintää "tämä puoli ylöspäin". Laitoin Gulfin magneetin takaisin alkuperäiseen asentoon ja rupesin ihmettelemään MKII metelöintiä ja tärinää radalla (varsinkin vanhalla classic-rataosalla). Jotenkin vain autoa radalla työntelemällä huomasin että etupyörät tärisee, ei muuta kuin rasvaamaan akselit (ei ole laakereita) ja takaisin radalle. Meteli putosi selvästi ja pahin tärinä poistui. En vielä ehtinyt kellottamaan kierrosaikoja, mutta parin mutkan perusteella voisin uskoa autojen olevan melko tasaväkisiä. Eipä tarvinnut 70-luvun autojen etuakseleita rasvata, kun etupyörät tuskin koskettivat rataa kierroksen aikana.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Kurtti
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
24.08.2004 16:42 #1524 : Kurtti
Vastaus käyttäjältä Kurtti aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Oletko tarkistanut, että akseli, renkaat tai vanteet eivät heitä?

Suora taka-akseli, suorat vanteet ja sorvatut renkaat vähentävät tärinää.
Näkyy kierrosajassa sekuntti luokkaa. Ja ajettavuus paranee.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • sjö
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
26.08.2004 06:41 #1527 : sjö
Vastaus käyttäjältä sjö aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Tämä nyt ei liity enään mitenkään alkuperäiseen otsikkoon, mutta edellä mainitsemieni toimien jälkeen autojen kierrosajat ovat seuraavat:

Gulf: 5,3 s
MKII: 5,5 s

,eli kisaaminenkin jo onnistuu jos kuskeilla on pieni ajotaitoero. Mutta jos haluaa saada autot täysin tasaväkisiksi niin jotain olisi yhä tehtävä. Takapyörät ilmaan nostaen Gulf pitää vain sähkömoottorin ääntä ja MKII myös kovempaa epätasaisempaa ääntä, muttei enää tärise kuten aiemmin. Seuraavaksi sitten kokeilen vaihtaa akselit autosta toiseen ja katson vaikutuksen. Vai onko parempia/tarkempia keinoja selvittää onko akselissa heittoa?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • spaceben
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
01.09.2004 12:10 #1552 : spaceben
Vastaus käyttäjältä spaceben aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Kisat ovat takana. Valitettavasti aikataulu ei joustanut luotettavien testien tekemiselle, koska vierasväki ajeli kovin innokkaasti autoilla. Ja niinhän pitikin. Ostin kilpaa varten siis 6 Scalen f1-autoa: Toyota, Williams, Renault x 2, McLaren x 2. Nopealla testaamisella Williams oli aivan lokaa muihin verrattuna, Rellut eivät yllätyksekseni olleet juurikaan nopeampia (huom. pari kierr/auto) kuin muut ja yksilöeroja löytyi. Poistin tasapuolistamiseksi magneetit kaikista vempeleistä, Williams ei tuntunut kovin hyvältä vieläkään, mutta muut olivat jo riittävän lähellä toisiaan. Jätin Williamsin pois pakasta ja ristin sormeni etteivät turistit riko kaikkea. Reilun parin tunnin tahkoamisen jälkeen toisen Rellun alusta katkesi hämärissä olosuhteissa ohjurin takaa ja kamerat ynnä ponttoonien päällä olevat tötteröt sun muu tilpehööri oli radan varressa. Eli kestäviltä vaikuttavat myös kokemattomien käsissä. Kisan nopein aika tuli Toyotalla, mutta sama kuski pieksi Macilla kaikki finaalissa. Olen pahoillani herkullisen aiheen epätieteellisestä vesittämisestä, yritän palata aiheeseen kun saan testiolosuhteet kuntoon ja kellotan kierrokset. Paitsi sillä Williamsilla, joka on siirtynyt jo muille maille hallustani.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • sjö
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
24.11.2004 08:58 #1856 : sjö
Vastaus käyttäjältä sjö aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Menin, vihdoin ja viimein, vaihtamaan Villijamssin taka-akseli-setin ja auton tärinä ja sutiminen loppui siihen. Nyt pystyn kiertämään radan molemmilla Formuloilla yhtä nopeasti, ainakin erot on vähemmän kuin mittaustarkkuus (0,1s). Olis heti pitänny uskoa asiantuntijoita ja tehdä remontti ennen pakkoa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Norrit
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
24.11.2004 09:07 #1858 : Norrit
Vastaus käyttäjältä Norrit aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Eipä noissa varmaan ole paljon merkkien välisiä eroja...meillä taas oli niinpäin, että williams oli kimin larenia nopeampi. Selkein ero ajettavuudessa oli se, että williamsilla pystyi avaamaan luukut aikaisemmin ja rohkeammin ku larenilla...eli takarenkaiden pito oli parempi. En sitten tiedä, tuliko tämä ero siitä, että kimillä oli "intermediumit" eli sadekelit ja williamsilla tavalliset kuinvankelin ura-renkaat. Eli oliko noilla renkailla korkeuseroa, sitä ei olla tarkemmin tutkittu....

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.11.2004 10:22 #1861 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Neljä tasaista äfykköstä?
Takarenkaiden heitto/heitottumuus on yksi tärkeimpiä yksittäisiä tekijöitä näiden vehkeiden suorituskyvyssä. Kun sitten renkaiden ja vanteiden laatu heittojen suhteen on mitä on niin ei ole ihme jos samojenkin autojen välillä on suorituskyvyssä eroja.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 1.332 sekuntia