22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Alustasta ja painopisteestä

  • Osku
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
28.09.2005 14:56 #3383 : Osku
Alustasta ja painopisteestä kirjoittanut Osku
Omin päin ja omin luvin copypeistasin tämän tänne puolelle tuolta Scaleracing/Modelcars-osiosta

Kaitsu kirjoitti:

(Offtopiccina: oma Stock-luokan Drag-Corvette kulkee 150 grammaisena oikein sijoitetuilla lisäpainoilla huomattavasti parempia aikoja kuin ilman lisäpainoja 138 grammaisena. Tuosta voi päätellä hieman painopisteen merkitystä tuossa lajissa. Ja tuostakin on noissa piireissä väännetty kättä)


Offtopiccina jatketaan: kerro vähän jotain slottidragsterin oikeaoppisesta painojakaumasta? Pyritäänkö myös niissä mahdollisimman alhaiseen painopisteeseen vai saadaanko dynaaminen painonsiirtymän avulla enemmän pitoa taka-akselille jos painopiste on vähän ylempänä?

Entä painojakauma ohjurin ja taka-akselin välillä? Omalla tutustumisreissullani Laajasalossa pito tuntui vallan hirmuiselta joten ainakin silloin painon lisääminen taakse olisi tuntunut turhalta. Mutta jos painoa lisätään keulimisen eliminoimiseksi etupäähän hidastuuko auton nopeus suoran johtuen laahaimien ja punoksien välisen kitkan lisääntymisestä? :shock:

-kaitsu


Omasta Corvettesta kun kirjoitin niin ehkä toi lause "oikein sijoitetuilla lisäpainoilla" oli vähän epäselvä, nimittäin kun tuohon ei yhtä oikeata tapaa taida olla.
Tarkoitin lähinnä sitä että mikä kokemukseni mukaan on oikea juuri tuolle autolle.

Olen koittanut lisäpainoja sekä rungossa heti kelkan takana, rungossa mahd. lähellä moottoria, korissa konepellin alla ja korissa takaluukun alla.
1:1 Drag-autoissahan on etu mitä taaempana ja ylempänä paino on ja yllättäen oman Corvetten kohdalla takaluukun alla olevat lisäpainot toimivat parhaiten.
Toisaalta esim. Hamidullan Teamin Stockeissa lisäpainot on näyttäneet olevan juuri rungossa kelkan takana. Eikä noi ainakaan hitaampia ole, vuoronperään Samin kanssa petrattiin SE-aikoja kaudella 2004 (kunnes Piispan Ari tuli kisoihin mukaan ja näytti kaikille kaapin paikan :shock: )

Corvettessa on hieman erilaisia ratkaisuja kuin useimmilla muilla, osa pakon sanelemia esim. kelkkaa on siirretty 11 mm taaksepäin korin lyhyen keulaylityksen takia ja samalla rungon ja kelkan väliin on laitettu ylimääräinen 2 mm prikka ettei kelkan etuosa hankaisi runkoon. Eli runko on enemmän takakenossa kuin useimmilla muilla.
Renkaat ovat Parman 1 1/8 tuumaa korkeat (vakiot 1 tuuma) ja alunperin vaan paremman skaalaulkonäön vuoksi.
Välitys on mallia "aavikko" ja noi kaksi edellistä yhdessä aiheuttaa sen että jos renkaissa on hiukankin liikaa radasta tarttunutta liimaa niin auto lähtee viivalta ikäänkuin siinä olisi kuminauha kiinni. Ja toi on itseasiassa aika pirun tarkka tuosta liiman määrästä. Kisoissa meikäläisen tunnistaakin siitä aina mukana olevasta puhdistusrätistä :D
Huippukierrokset tuntuu osuvan aika tarkkaan maaliviivan kohdalle, pienemmällä takarattaalla veto loppuu ikäänkuin kesken.
Summasummarum: oman Stock-auton kohdalla on niin että etupäässä olevat painot hidastavat. Onkohan se sitten niin että lähdössä keulan keventyminen ja mahdollisimman kauan ylhäällä pysyminen (mahd. takana oleva painopiste) auttaa tuota vääntöhirviötä pääsemään liikkeelle. Lisääntyneestä pidosta tuo ei ainakaan johdu, sen puutetta kun ei juurikaan ole ollut.

En nyt tiedä löytyikö tuosta vastauksia noihin mitä kysyit (ja selvensikö toi sepustus yhtään mitään) mutta tuon tarkempia en osaa antaa koska vaikka noi on "vaan" Stock-luokan pelejä, rakennustapoja on yhtä monta kuin kuskeja eli joka auto on yksilö. Silloin kun aloitin noiden kanssa väkertämään, tietoa ei ollut sitäkään vähää kuin nyt ja kaikki ratkaisut on oikeastaan tulleet kenttätesteillä ja kokeilunhalulla tyyliin "kun ei kulje niin koitetaan jotain aivan täysin muuta".
Nopein tuo ei tällä hetkellä ole mutta hyvin kilpailukykyinen... vielä kun Mr. Punavalo pääsisi tittelistään eroon 8)

-Osku

PS. EDIT: Noissa kovemmissa luokissa en oikeastaan ole lisäpainojen sijoittamisen vaikutusta päässyt edes vielä testaamaan, kaikki aika mennyt noista runkokiteistä ja teräsputkesta itse tinailtujen runkojeni perusongelmien ratkomiseen... joskus tuntuu että näillä rakennustaidoilla pitäis pysytellä vaan tuossa Edgessä :evil:

EDIT 2: Kirj.virheitä ja ajatusvirheitä korjailin.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 1.814 sekuntia