- Viestejä: 657
- Vastaanotettu kiitos 150
Vintage siipipeli
Punainen kannu...hämärästi muistan niitäkin nähneeni, olisiko jonkun innokkaan harrastajan omaa pintakäsittelyä?
Magneetteja on shimmailtu kyllä jo 70-luvulla, hooneja tuskin on kellään ollut jos ei ole sattunut olemaan kelloseppä joka sen olisi osannut/ älynnyt tehdä...
Mitenkäs muuten noi vintage-pelit - pitääkö olla autenttisia kasaelmia ko. ajanjaksolta, vai voiko ne tehdä itse sen ajan designin mukaisesti? Meinaan, on tullut aikanaan itsekin niitä tehtyä aika paljon ja osia löytyy vielä muttei taida olla yhtään originaalia vempelettä jäljillä (sen verran monta kertaa on tullut muutettua välissä). Tavallaan kiinnostaisi laittaa sellaisiakin pelejä ajokuntoon.
Noissa VM 1-77:n koreissa teipin määrä oli aika pieni käsittääkseni siksi että ne oli sellaisia paksuja (.015"-.040"?) koreja, ei moderneja ohuita, ohentuminen on tapahtunut varmaan siipien kehittymisen myötä. 80-luvulla lienee ajettu vain .007" paksuilla, .005" on tullut Eurosportin myötä 2000-luvulla. Muistan että 80-luvulla Camenin koreissa oli usein melko ohuita seassa, pääsääntöisesti niin että korin toinen kylki oli ekstrapaksu ja toinen ekstraohut - ilmeisesti vacformausprosessissa oli jotain häikkää. Parman korit oli tasalaatuisempia.
Käsittääkseni 70-luvulla siivet vedettiin kiinni jollain liimalla (lexan-liima). 80-luvun alussa niiteillä Parman pussin ohjeiden mukaan + Tesaa, ja 80-luvun puolivälistä eteenpäin pääsääntöisesti 2-puoleisella teipillä ja parilla niitillä. Lasikuituteippi tuli siinä joskus '86 tai niillä nurkin korvaten Tesan kangasteipin.
10-pinjoni taisi olla G-20-koneille se käytetyin, ne ei kulkeneet kovin kovaa pienemmillä. Eli samoilla välityksillä ajettiin kuin G-15-koneillakin. 42-hampaiset Faasin rattaat oli silloin ihan käyttökelpoisia, kun autoissa vaadittiin 1,5mm maavara eikä ollut rengassorveja - yleensä ajettiin täyskokoisilla 13/16" pyörillä. Vanha renkaiden standardikoko (1/8" akselin ajalta?) taisi olla 7/8", siitä oli varmaan pääsääntöisesti luovuttu jo 70-luvulla. Uutena kokona alkoi tulla .760" pyöriä jossain 80-luvun puolivälissä. Eli sitä vanhemmissa autoissa niitä ei käytetty/ voitu käyttää. Olikohan Faas melkein ainoa ratasmerkki silloin - ainakin muistan ettei juuri muita meidän kerholla alussa nähty, ennen kuin Matsulta alkoi tulla Camenin tavaraa ml. rattaat silloin '84 paikkeilla. Vieläköhän niitä löytyisi jostain laatikon pohjalta...
Mulla näytti olevan myös jotain valkoisia 48p rattaita 1/8" akselille, en ole vielä keksinyt käyttöä. Kattelin jo josko ne kävisi malliautoihin, no akselikoko ja pitch on hieman pielessä, ehkä pienellä sovituksella olisikin mennyt tosin ei taida olla sääntöjen mukaisia...
Hyvä jos WD-käsittely tepsii. Havaitsin tuossa kun kävin Ylyn kotiradalla ajelemassa että WD-käsittely ei tehoa oransseihin kumeihin yhtä hyvin kuin mustiin (musta kumi saa selkeästi enemmän lisäpitoa WD:stä), tosin kyllä niidenkin pesu taisi vähän auttaa. Voi olla että sen käyttö voisi vetristää vähän nahistuneet pyörät. Pinnalta ne on ainakin ihan korppuja. Pitää katsoa onko sisus vielä hengissä...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
krp kirjoitti: Kyllä varmaan renkaita voidaan spekuloida, eiköhän niistä osasta voi luopua jahka ne jostain kaapin perältä löydän.
Punainen kannu...hämärästi muistan niitäkin nähneeni, olisiko jonkun innokkaan harrastajan omaa pintakäsittelyä?
......
Muistini mukaan ainakin Kapa Team / Keijo niitä maalaili, kun "asiakkaille" rakenteli... yhden VS-24 auton ostin joskus 80-luvun alkupuolella Keijolta ja siinä oli punainen Mura 15 moottori. joku perus Champion oli se eka auto itellä..
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- SRC
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
zipper
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Itse harrastin juuri tuossa välissä ja muista, kun se tuli myyntiin Int-15 mallina. Erikoisuutena oli se, että ankkuri oli tasapainotettu !
Hinta oli muistaakseni 85 mk
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
zipper
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yly kirjoitti: slotblog.net/topic/10195-neat-things-diamond-pro-car-finished/
Voi helevetti, kun on hieno !!!!
Jälleen kerran oli hieno linkki tuon linkin kautta, jossa itse runko oli rakennettu! Aivan huippuhienoa jälkeä, tarkkasilmäinen katteli että oli 3kpl takapään kuulalaakereita...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
zipper
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.